Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 4 mai 2020

La 29 aprilie a.c., Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) a precizat, prin intermediul rețelei de socializare Twitter, că pachetul fiscal va fi lansat în vara aceasta de către Comisia Europeană. În prezent nu sunt disponibile multe informații despre conținutul pachetului, care ar trebui să includă trei inițiative: Planul de acțiune pentru combaterea evaziunii fiscale și simplificarea impozitării, o comunicare privind buna guvernanță fiscală și, probabil o nouă propunere de Directivă privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal.

Germania readuce în discuție Impozitul pe Tranzacțiile Financiare

Germania va prelua președinția Consiliului European în luna iulie și își va concentra atenția asupra răspunsului UE la criza economică provocată de pandemia de COVID-19. Cu toate acestea, Impozitul pe Tranzacțiile Financiare (FTT) va rămâne unul dintre principalele subiecte fiscale pe care se va concentra Germania. Olaf Scholz, ministrul german de finanțe, consideră că se poate ajunge la un acord în viitorul apropiat datorită progreselor înregistrate în negocierile dintre cele zece țări care participă la cooperarea consolidată (Germania, Franța, Belgia, Portugalia, Austria, Slovenia, Grecia, Spania, Italia și Slovacia).

nouă versiune a textului convenit al proiectului de Directivă privind implementarea cooperării sporite în domeniul impozitului pe tranzacțiile financiare a fost divulgată săptămâna trecută. Textul respectiv include o posibilă scutire de impozit aplicabilă fondurilor de pensii și planurilor de acționariat ale angajaților, care pare să răspundă unei solicitări din partea Belgiei și a Slovaciei.

Convenția pentru evitarea dublei impuneri semnată de Italia și Portugalia nu încalcă principiul UE de liberă circulație

La 30 aprilie a.c., Curtea De Justiție a Uniunii Europene (CJEU) a confirmat faptul că nu se încalcă principiile UE de liberă circulație și de nediscriminare prin convenția pentru evitarea dublei impuneri semnată de Italia și Portugalia. În acest caz sunt implicați doi angajați italieni din sectorul public care beneficiază de o pensie pentru limită de vârstă. După ce aceștia și-au transferat reședința în Portugalia au solicitat Institutului Național de Asigurări Sociale (INPS) valoarea brută a pensiei lor, fără deducerea impozitului la sursă de către Italia, pentru a putea beneficia de avantajele fiscale din Portugalia. INPS a respins solicitarea acestora pe motiv că normele se aplică doar pensionarilor italieni din sectorul privat. Cei doi pensionari au adus cazul în fața Curții de Conturi din Italia, care a solicitat CJEU să delibereze, după cum reiese din convenție, dacă sistemul fiscal italian constituie un obstacol în calea libertății de circulație a pensionarilor italieni din sectorul public și o discriminarea pe motive de naționalitate. CJEU a răspuns negativ ambelor întrebări amintind că, în baza cadrului convențiilor pentru evitarea dublei impuneri, statele membre au libertatea de a stabili criteriile de alocare între jurisdicțiile fiscale, prin urmare astfel de convenții nu au ca scop asigurarea unui grad egal de impozitare între cele două state contractante. Diferențele de tratament fiscal invocate de către cei doi pensionari reies din modul în care puterea de impunere a impozitelor a fost alocată între Italia și Portugalia și din neconcordanța dintre sistemele fiscale ale celor două state membre. În astfel de circumstanțe, conform CJEU nu este vorba despre vreo formă de discriminare.

Comisia Europeană prelungește anchetarea hotărârilor fiscale luate de Țările de Jos în privința IKEA

La 30 aprilie a.c., Comisia Europeană a extins aria de acoperire a anchetei sale în privința tratamentului fiscal al IKEA în Țările de Jos. Comisia investighează în special două hotărâri fiscale (din 2006 și 2011) care ar fi permis IKEA să plătească mai puține impozite, oferindu-i un avantaj nedrept față de alte companii și încălcând astfel normele UE privind ajutoarele de stat. Aceasta analizează măsura în care taxa anuală de licență, aprobată prin hotărârea fiscală din 2006, plătită de filiala olandeză Inter IKEA Systems către filiala luxemburgheză I.I. Holding, reflectă realitatea economică (adică contribuția Sistemului Inter IKEA la activitatea de franciză). Mai mult decât atât, Comisia analizează dacă prețul convenit de Inter IKEA Systems pentru achiziționarea drepturilor de proprietate intelectuală și, în consecință, dobânda plătită pentru împrumutul de la entitatea afiliată, aprobate printr-o hotărâre fiscală din 2011, reflectă realitatea economică.

etaf-300×146 (1)