Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, a prezentat luni, 9 septembrie, mult așteptatul său raport, „Viitorul competitivității europene”. Documentul de aproape 400 de pagini prezintă 170 de propuneri în diferite sectoare de politică, pentru a se asigura că UE rămâne competitivă în viitor cu SUA și China. Aceste măsuri ar necesita investiții anuale suplimentare în valoare de 750 până la 800 de miliarde de euro. În domeniul fiscal, acesta pledează pentru eliminarea oricăror obstacole fiscale din calea investițiilor transfrontaliere din UE. Cetățenii UE ar trebui să poată investi în alte state membre fără proceduri fiscale complexe, ceea ce ar determina efectiv o dublă impozitare. De preferință, impozitarea investițiilor de capital ar trebui sincronizată cât mai mult posibil, pentru a reduce fragmentarea în ceea ce privește stimulentele. În plus, Draghi recomandă reducerea și echilibrarea condițiilor de concurență în ceea ce privește impozitarea energiei și utilizarea strategică a măsurilor de impozitare, pentru a reduce costul energiei. Acesta sugerează că Comisia ar trebui să propună un nivel maxim comun al suprataxelor, inclusiv al impozitelor, taxelor și tarifelor pentru utilizarea rețelei în întreaga UE. În cele din urmă, Draghi îndeamnă extinderea utilizării votului cu majoritate calificată (QMV) în Consiliu, la domeniile legate de politici care fac obiectul unanimității – precum impozitarea. Acesta afirmă că toate posibilitățile oferite de tratatele UE ar trebui exploatate, pentru a extinde votul cu majoritate calificată. Așa-numita clauză „pasarelă” ar putea fi valorificată pentru a generaliza votul cu majoritate calificată în toate domeniile de politică din cadrul Consiliului, a declarat Draghi.
ETAF participă la evaluarea ATAD
Marți, 10 septembrie, ETAF a participat la evaluarea de către Comisia Europeană a Directivei privind combaterea evitării obligațiilor fiscale (ATAD). În general, ETAF consideră că ATAD este un instrument important care stabilește măsuri standard minime pentru tratarea celor mai comune forme de planificare fiscală agresivă și practici de evitare a obligațiilor fiscale, care afectează în mod direct funcționarea pieței interne. Cu toate acestea, membrii ETAF au constatat că dispozițiile ATAD au fost puse în aplicare în mod inconsecvent în toate statele membre, unele dintre acestea optând pentru măsuri excesive care au condus la o fragmentare și mai mare, la birocrație inutilă și la dublă impozitare. În plus, introducerea Directivei privind impozitul minim a creat unele suprapuneri cu Directiva ATAD, având ca rezultat sarcini suplimentare pentru contribuabili. Prin urmare, ETAF recomandă ajustarea dispozițiilor de prezentare a informațiilor despre normele privind companiile străine controlate din ATAD1 pentru companiile care intră sub incidența Directivei privind impozitul minim, deoarece acest lucru ar conduce deja la o raționalizare considerabilă a obligațiilor de raportare. ETAF face apel la Comisia Europeană să tragă toate învățămintele din această evaluare. „Așteptăm cu nerăbdare rezultatele finale ale evaluării, care se preconizează a fi publicate în al treilea trimestru din 2025, și rămânem disponibili pentru a colabora, în mod constructiv, cu Comisia Europeană în această privință”, a transmis ETAF.
ECJ impune Irlandei să recupereze de la Apple ajutoare ilegale în valoare de 13 miliarde de euro
Într-o hotărâre pronunțată marți, 10 septembrie, Curtea Europeană de Justiție (ECJ) a anulat o decizie anterioară a Tribunalului cu privire la acordurile fiscale ale Apple cu Irlanda. Acest caz, C-465/20 P Commission v. Ireland and Others, marchează o victorie pentru Comisia Europeană în lupta sa împotriva evaziunii fiscale prin ajutor de stat. Decizia ECJ reintroduce decizia Comisiei din 2016, care constata că Irlanda a acordat companiei Apple ajutor de stat ilegal prin decizii fiscale favorabile. Aceste decizii fiscale au permis Apple să excludă din baza fiscală profiturile generate de utilizarea licențelor de proprietate intelectuală deținute de două companii ale grupului Apple din Irlanda. În același timp, sediile centrale ale acestor companii erau localizate în afara Irlandei, iar gestionarea licențelor depindea de deciziile grupului Apple din Statele Unite. Acest lucru a determinat un ajutor de stat ilegal, incompatibil cu piața internă, deoarece grupul Apple în ansamblu a beneficiat de deciziile fiscale, iar aceste „avantaje selective” nu erau disponibile altor companii aflate în situații similare. Această hotărâre este considerată un sprijin major pentru campania comisarului UE pentru concurență, Margarethe Vestager, împotriva evaziunii fiscale agresive practicate de corporațiile multinaționale. Aceasta vine după ce, în 2020, Tribunalul a dat inițial dreptate Apple și Irlandei, afirmând că Comisia nu adusese probe suficiente care să ateste faptul că deciziile fiscale constituiau ajutor de stat ilegal. Cu toate acestea, ECJ a respins această decizie, declarând că ajutorul a fost ilegal și subliniind importanța concurenței loiale în întreaga UE.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.