Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 21 octombrie 2024
etaf-1

Liderii UE se reunesc la Bruxelles pe fondul problemelor din Ucraina și Orientul Mijlociu

Liderii UE s-au reunit joi, 17 octombrie a.c., la Bruxelles, pentru a discuta despre Ucraina, Orientul Mijlociu, competitivitate, migrație, afaceri externe și au adoptat concluzii pe aceste teme. Consiliul European a organizat un schimb de opinii cu președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski. Liderii UE au tratat tema războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei în toate dimensiunile sale și au reafirmat sprijinul continuu al UE pentru Ucraina și poporul său. În acest context, liderii au reiterat sprijinul pentru o pace cuprinzătoare, echitabilă și durabilă, bazată pe Carta ONU și în conformitate cu formula de pace a Ucrainei. Liderii UE au analizat, de asemenea, progresele înregistrate în ceea ce privește sprijinul militar pentru Ucraina și au solicitat amplificarea și accelerarea livrării sistemelor de apărare antiaeriană, a munițiilor și a rachetelor. În ceea ce privește escaladarea militară din Orientul Mijlociu, liderii UE au făcut apel la toate părțile să dea dovadă de cea mai mare reținere, să pună capăt ostilităților și să respecte pe deplin dreptul internațional, inclusiv dreptul internațional umanitar. În cele din urmă, aceștia au abordat, de asemenea, aspecte legate de competitivitatea UE și au solicitat tuturor instituțiilor UE, statelor membre și părților interesate să accelereze activitatea ca răspuns la provocările identificate în rapoartele recente ale lui Enrico Letta și Mario Draghi privind viitorul pieței unice și competitivitatea UE. Această chestiune va fi tratată în continuare în cadrul reuniunii informale a Consiliului European de la Budapesta din 8 noiembrie 2024.

Continuă discuțiile cu privire la un forum comun privind stabilirea prețurilor de transfer fără caracter obligatoriu

Propunerea de directivă a UE privind transpunerea Orientărilor OCDE referitoare la stabilirea prețurilor de transfer în legislația UE, prezentată în septembrie 2023, se confruntă cu reticențe din partea statelor membre, iar acum pare probabil că directiva va fi înlocuită de un forum comun privind stabilirea prețurilor de transfer fără caracter obligatoriu (JTPF), similar celui care a existat până în 2019. Preocupările legate de crearea unui standard dublu privind stabilirea prețurilor de transfer și de pierderea flexibilității în negocierea și aplicarea orientărilor OCDE au determinat statele membre să respingă propunerea actuală. Cu toate acestea, există un sprijin puternic pentru ideea restabilirii JTPF, evitând în același timp repetarea erorilor din trecut și asigurându-ne că orice consens în cadrul forumului viitor va fi urmat de punerea în aplicare. După examinarea mai multor opțiuni, Președinția maghiară ar fi decis să urmărească opțiunea unei structuri pe două niveluri: una care să implice părțile interesate (fără drept de vot) și una care să implice statele membre. În această opțiune, angajamentul politic nu ar avea caracter obligatoriu prin lege, iar evaluarea inter pares ar fi decisă de la caz la caz de către statele membre. Președinția a sugerat, de asemenea, includerea regulii de supremație a orientărilor OCDE asupra rezultatelor platformei. Discuțiile continuă, fără un consens final asupra structurii, mandatului exact, angajamentului politic și mecanismelor de evaluare inter pares ale JTPF. Au apărut și complicații juridice. Serviciul juridic al Consiliului UE ar fi avertizat statele membre că proiectul actual de directivă privind stabilirea prețurilor de transfer împiedică progresul în ceea ce privește JTPF, întrucât legislația UE interzice adoptarea unui astfel de forum în timp ce o directivă este în curs de examinare. Prin urmare, a recomandat Comisiei Europene să retragă directiva pentru a permite continuarea discuțiilor privind JTPF, deși Comisia nu și-a exprimat încă decizia în această privință.

Ungaria propune o perioadă de 10 ani pentru exprimarea opțiunii de a nu participa pentru deblocarea acordului privind pachetul ViDA

Președinția maghiară a Consiliului UE depune eforturi pentru a rezolva opoziția Estoniei față de partea finală a pachetului privind TVA în era digitală (ViDA). Estonia a respins de două ori regula furnizorilor desemnați, care ar face aceste platforme responsabile pentru colectarea TVA în numele utilizatorilor lor. Estonia se teme că această regulă ar putea dăuna micilor comercianți care se află sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Pentru a trata litigiul, Ungaria ar fi propus două opțiuni în cadrul unei reuniuni care a avut loc la 15 octombrie cu atașații fiscali ai statelor membre. Prima este o perioadă generală de 10 ani pentru exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) în privința obligațiilor în materie de TVA ale furnizorilor pentru toate platformele. Cea de-a doua, care este preferată pe scară largă de statele membre, este o versiune simplificată a unei propuneri belgiene din mai 2024, care permite exprimarea opțiunii de a nu participa numai IMM-urilor cu poveri administrative reduse. Estonia încuraja anterior adoptarea unui sistem voluntar de exprimare a opțiunii de a participa (opt-in), fără limită de timp, dar acum este deschisă unui compromis. În cazul în care se ajunge la un acord în cadrul unei reuniuni a grupului de lucru privind chestiunile fiscale din 24 octombrie, întregul pachet ViDA ar putea fi finalizat în cadrul reuniunii Ecofin din 5 noiembrie.

Eurodeputații și experții fiscali discută despre simplificarea sistemului fiscal

Joi, 17 octombrie, subcomisia FISC a Parlamentului European a organizat o audiere publică pe tema „Simplificare și transparență: Rolul politicii fiscale simplificate pentru a încuraja creșterea economică, crearea de locuri de muncă, competitivitatea și întreprinderile transfrontaliere în UE”. Prof. dr. Eva Eberhartinger, profesor titular și șeful catedrei de impozitare a întreprinderilor din cadrul Departamentului de finanțe, contabilitate și statistică al Universității de Economie și Afaceri din Viena, a subliniat că complexitatea fiscală împiedică antreprenoriatul, crește costurile de conformare și creează incertitudine, afectând investițiile. Ea a cerut simplificarea continuă a legislației fiscale și a menționat că atât directiva FASTER, cât și BEFIT reprezintă ambele pași înainte. Prof. dr. Christiana Hji Panayi, profesor de drept fiscal la Universitatea Queen Mary din Londra, a susținut simplificarea, în special în ceea ce privește cea de-a șasea directivă privind cooperarea administrativă (DAC6), criticând implementarea sa inconsecventă în statele membre și costurile administrative excesive. Ea a criticat, de asemenea, măsurile fragmentate ce vizează evitarea obligațiilor fiscale și a sugerat să se renunțe la propunerea UNSHELL. În cele din urmă, dr. Panayiotis Nicolaides a subliniat rolul politicii fiscale în competitivitatea UE și a avertizat că măsurile luate deja nu ar trebui subminate. El a subliniat, de asemenea, că normele privind evitarea obligațiilor fiscale nu s-au dovedit a avea un efect de complicare a situațiilor. Prezentările vorbitorilor pot fi găsite aici.

Eurodeputații sunt de acord să-și accelereze opiniile privind directiva FASTER și certificatul electronic pentru scutirea de TVA 

Luni, 14 octombrie, eurodeputații din Comisia ECON au decis să accelereze lucrările legislative privind două propuneri fiscale: propunerea FASTER privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă și propunerea privind un certificat electronic pentru scutirea de TVA. Parlamentul European a emis deja un aviz cu privire la propunerea FASTER. Cu toate acestea, serviciul juridic al Consiliului UE a recomandat reconsultarea Parlamentului European, deoarece acordul final la care au ajuns statele membre în mai 2024 era diferit de planul inițial al Comisiei Europene, permițând piețelor bursiere mici cu sisteme eficiente de asistență să își exprime opțiunea de a nu participa (opt-out). Eurodeputatul Herbert Dorfmann (PPE/Italia) a publicat un nou proiect de raport privind dosarul, în care a propus să sprijine propunerea fără modificări și să adopte avizul printr-o așa-numită procedură accelerată, care să permită adoptarea finală mai rapidă a directivei. Eurodeputații au convenit, de asemenea, să utilizeze aceeași procedură accelerată pentru propunerea privind certificatul electronic pentru scutirea de TVA, deoarece este o propunere extrem de tehnică și necontroversată. Ambele dosare vor fi depuse în sesiunea plenară din noiembrie.

Un nou briefing PE privind impozitarea comportamentală în UE

Serviciul de Cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat joi, 17 octombrie, un nou briefing privind impozitarea comportamentală în UE, discutând rolul impozitelor, cum ar fi cele pe tutun, alcool, combustibili fosili și produse pe bază de zahăr, în influențarea comportamentului consumatorilor și tratarea problemelor societale, cum ar fi costurile determinate de sănătate și schimbările climatice. Briefingul analizează, de asemenea, consecințele economice, cum ar fi elasticitatea prețurilor, menționând că, dacă taxele pe tutun și alcool sunt relativ lipsite de elasticitate, astfel de taxe pot crește în continuare veniturile, reducând în același timp consumul. Pe măsură ce statele membre se confruntă cu presiuni bugetare și încearcă să atingă obiectivele de mediu și de sănătate publică, sunt luate în considerare noi modalități de impozitare, cum ar fi cele care vizează zborurile, zahărul și, eventual, carnea. În cele din urmă, briefingul evidențiază modul în care taxele comportamentale interacționează cu bugetul UE, menționând noi fluxuri de venituri precum taxa pe materialele plastice și posibilele viitoare taxe de mediu. Autorul a constatat că, în general, se așteaptă ca rolul taxelor comportamentale să crească drept răspuns la evoluția obiectivelor europene în materie de mediu și sănătate.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.